Kris, katastrof och annat på k.

Någon missbrukar ordet fantastiskt, inte helt obefogat, en annan svär för mycket och en tredje ger i-landsproblem ett ansikte genom att använda katastrof som beskrivning på varje litet missöde. Av en slump stämmer allt in på mig, men Mathilda och Ulle får bära tyngsta lasset för fantastiskt. Jag erkänner, jag missbrukar ordet katastrof och har nog lite urholkat dess betydelse. Fick förklarat för mig att katastrof brukas för att beskriva situationer likt följande; tsunamin, svält och om USA väljer en ny W till president. Insåg hyfsat snabbt att min definition av ordet var lite tamt. Nytt på listan är numera fredagens match. Kan komma att svida i vissa ögon, men den kan helt klart kategoriseras som något katastrofliknande.


Egentligen är det rätt intressant det där, tio brudar springer omkring efter femton kronor plast. Två sitter i någon slags halvfärdig hummertina och väntar på att femton kronor plast ska dimpa ned i knäet på dem. Till råga på allt är "skiten" som man jagar inte ens helt, utan har 26 hål. Men det är som min mormor säger om alla trasiga jeans; "Man kan se ut och göra precis vad som helst nu för tiden" Gärna med en liten snärtig, dömande ton också, ni vet den där "på min tid..." eller "det var bättre förr..".

  

När tibetanska munkar (läs underbetalda studenter i skum garderob) sitter och knåpar ihop lyckokakornas innanmäte, de beryktade visdomsorden, producerar en annan miljontals vita ihåliga plastleksaker. En påse lyckokakor kostar ungefär lika mycket som en innebandyboll, om man köper kakorna hos en viss etnisk konsumentnära affär. Andra saker som kostar ungefär femton kronor är ett paket A-fil med svartvinbärssmak. Utsökt till frasiga flingor. Om du är sötsugen kan du ro hem 30 stycken tuggummin från den lokala handlaren på torget, i alla fall hemma hos mig. Faktum är att du kan få, under högsäsong, nästan ett kilo satsumas för ringa femton kronor.


Min poäng är att allt handlar kanske inte om den vita bollen trots allt, vilket framgick tydligt när jag jämförde den med redan utgångna tuggummin och suspekta frukter. Bitterheten har dock varit slående och genomgående hela helgen. Dags att släppa det nu och fokusera på nästa uppgift. En bra träningsvecka, ett litet tag i kragen (igen) och skaffa oss insikten att förstå att vi måste göra jobbet själva.


Om vi har problem med att tro på oss själva, kanske vi kan börja tro på varandra till en början och sedan jobba därifrån. Det bästa med oss i Tjalls är att vi är som en liten sekt. Sekt sekt sekt. Inte den tyska fulechampagnen utan lite mer som Jehovas. Vi knackar väldigt sällan dörr dock, det är redan genomskådat. Till alla utomstående, jag förstår att ni är avundsjuka och det gläder mig. Vi har nog bra på gång tjejer.


Slutligen; det finns bara en Björn Lindqvist.


Låt budskapen flöda
Postat av: Mirja

Satsumas 10,50 kr /kg på tempo(bredvid mentalsjukhuset).

Kände att meningen "(läs underbetalda studenter i skum garderob)" talade lite extra varmt till mitt hjärta och har nu googlat den där Björn. Borde kanske listat ut att han var någon slags innebandyspelar peå egen hand men jag hoppades på något mer spännande.. Förresten , sedan Henke entrade scenen kanske jag får äta upp de där orden både en och två gånger :)



2008-11-24 @ 16:47:57
Postat av: Björn

Jaha se där ja, väldigt trevligt att bli omnämd i Fredborgs fantastiska blogg. Måste tyvärr säga att jag återigen inte läste igenom hela texten utan, på något konstigt sätt, gled ner till slutet ganska direkt. Men nästa gång...

2008-11-24 @ 20:11:08
Postat av: AnnaBanana

Det finns bara en Anna Ragnerius också och inte skriver du om mig för det. Nejnej, jag är inte bitter.

2008-11-24 @ 22:38:35
Postat av: klingan

fantastiskt bra skrivet;)

2008-11-24 @ 22:45:45
URL: http://sanilainen.blogg.se/
Postat av: The one and oly Acorn

Haha, Mirja, tänkte att du skulle känna dig hemma! Oh, lille Henke ja, vad för typ av kris är det man har när man är 37? Kan det var 40:an?



--



Björn, vem är förvånad? ;) I tell you, du missar något i mitten! "nästa gång"..



--



Fröken som fått en hel intervju gnäller, mycket vill ha mer, Anna vill ha allt.

2008-11-25 @ 08:59:09
Postat av: AnnaBanana

Den här världen är för liten för mig.

2008-11-25 @ 16:05:16
Postat av: Anna

Haha, fint skrivet Ull. Fantastisk redogörelse för vad innebandy egentligen går ut på.

2008-11-27 @ 15:09:16
URL: http://kvinnan.blogspot.com
Postat av: mini ljung

jag ksulle ju vilja säga som min polare björne här att det va kul att bli omnämd men icke! Vad är det här? jag har hört från flera stora källor med flera vm-guld på merit listan att jag är en otroligt välbegåvad taktiker vad gäller innebandy, men var är min uppskattning? jadu. Trodde mera om dig men tydligen bryr du dig mer om vissa andra. Uppskattas inte mina tips går jag till någon annan som "behöver dem mer" (läs: bäst betalande). Jajaja, my work is done! som man brukar säga over seas.....

Dock tackar jag ödmjukast för transporten.... ;)







2008-12-13 @ 03:03:43
Postat av: mini ljung

jag har en boll med 27 hål, HA HA HA

2008-12-13 @ 03:04:52
Postat av: mini ljung

tänk om en av målvakterna sulle springa omkring med, då ksulle det bli elva brudar!

2008-12-13 @ 03:07:02
Postat av: mini ljung

eller tänk om båda målvakterna skulle vara ute å ränna efter bolen, då hade det varit tolv brudar. detta sätter kugghjulen i arbete i mitt otroligt komplicerade huvuf.....

2008-12-13 @ 03:08:30

Hit me with your best:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0